icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-twitter icon-youtube icon-twitter icon-instagram close icon-close icon-arrow-down icon-plus

Meer weten? We horen je graag!

070 750 74 74
info@flink.nl

Interview

"Flink heeft een can-do mentaliteit"

#tevredenklant
#virtueelsamenwerken
#TheEuropeanLotteries

Vorig jaar lanceerden we de gloednieuwe Drupal website voor onze (toen) nieuwe klant The European Lotteries (EL). Een interessante samenwerking omdat deze 100% virtueel verliep door toedoen van de pandemie. Hoe beviel deze manier van samenwerken? En wat vindt EL van de website die we realiseerden? We bevroegen Lucy Lenaers-Mathieson - communicatiemedewerker bij EL - en Arjan van ’t Veer, secretaris-generaal van EL.

Lucy en Arjan van The European Lotteries

Wat is The European Lotteries voor een bedrijf?

Arjan: “The European Lotteries (EL) is de overkoepelende brancheorganisatie van landelijke loterijen die kansspelen voor het publieke nut exploiteren. We brengen staatsbedrijven en particuliere exploitanten samen die namens de staat opereren. De onderlinge kennisdeling en certificering zorgen voor verantwoorde loterijmodellen. Hierdoor kan de consument veilig en vertrouwd een gokje wagen.”

Hoe liepen jullie Flink tegen het lijf?

Arjan: “Ik kende Flink van mijn vorige baan bij de Nederlandse Staatsloterij. Op basis van mijn ervaringen dacht ik dat Flink een goede match zou zijn om de nieuwe website voor EL te realiseren. Daarom nodigden we Flink en twee andere bureaus uit om ideeën voor de nieuwe website te pitchen.”

Wat maakt Flink de juiste match voor EL?

Arjan: “Flink won de pitch omdat uit het voorstel bleek dat jullie niet alleen websites maken. Flink liet ons een strategische aanpak zien als het gaat om online aanwezigheid. Hiermee toonden jullie aan een solide digitale partner te zijn. En daar waren we naar op zoek.”

Lucy: “De manier van werken van Flink was ook een groot pluspunt voor ons. We waren enthousiast om betrokken te zijn bij het hele proces. Ik had nog nooit volgens de scrummethodiek gewerkt, maar ik vind de aanpak waarbij je als opdrachtgever vanaf het begin betrokken bent, erg prettig. Het geeft je de mogelijkheid om direct feedback te geven in plaats van aan het einde van een project.”

Welke doelen wilde EL bereiken met de nieuwe website?

Arjan: “De oude website was statisch en gefragmenteerd, had een verouderd design en was niet responsive. Er waren ook enkele subsites waardoor informatie op verschillende plekken stond. Al deze informatie wilden we samenbrengen in één overzichtelijk platform, met een publieke functie en een aparte Mijn EL omgeving voor onze leden. De nieuwe website maakt het voor ons een stuk makkelijker om te communiceren met onze leden, partners en ook met de buitenwereld."

Hoe communiceert EL met leden via het platform?

Arjan: “Recentelijk hadden we onze Algemene Leden Vergadering (ALV). Er waren ook verkiezingen voor het EL Executive Committee, inclusief een aankondigingsevenement op 4 juni om de uitslag van de stemming te presenteren. In plaats van e-mail als ons belangrijkste communicatiekanaal te gebruiken, gebruikten we de Mijn EL omgeving om met onze leden te communiceren. Het was de perfecte oplossing om informatie te verstrekken en te ontvangen. We hadden de mogelijkheid om documenten te uploaden om ons voor te bereiden op vergaderingen, wat ons veel tijd en werk bespaarde. We zagen in de periode rondom de ALV veel activiteit op de website, zoals mensen die documenten downloaden of video's bekijken. Onze leden maken goed gebruik van de website en het is voor iedereen overzichtelijker nu alle informatie op één plek staat.”

Lucy: “Ook na webinars en events gebruiken we de Mijn EL omgeving om te communiceren. Vroeger stuurden we de presentaties en opgenomen video's per e-mail naar de deelnemers, nu is dit allemaal terug te vinden in de ledenomgeving. Sinds de lancering van de nieuwe website is onze communicatie veel meer gecentreerd.”

Wat was de rol van Flink in het strategische proces?

Lucy: “Flink heeft ons geholpen om kritisch na te denken over de doelen van de website. Om een voorbeeld te noemen: we dachten aanvankelijk aan het integreren van social media-feeds in de nieuwe website, maar we hadden niet kritisch nagedacht over de toegevoegde waarde van deze functionaliteit. Nadat we de functionaliteit met het Flink-team hadden besproken, waren we het erover eens dat het niets zou bijdragen aan de doelen die we hadden bepaald voor de website. Flink groef wat dieper en kwam met advies dat veel beter aansloot bij onze doelen, waaronder rubrieken waarmee we content herkenbaar kunnen publiceren. Dit geeft ook meer structuur aan onze posts op social media.”

Arjan: “De strategische sessies met Flink hebben ons geholpen te realiseren wat écht belangrijk is. We bespraken de doelstellingen van de website, namen onze doelgroep onder de loep en maakten samen een user journey. Tijdens deze sessies kwamen we kansen tegen waar we nog niet aan hadden gedacht. Dit hielp om de website zo goed mogelijk af te stemmen op onze wensen en doelstellingen.”

De samenwerking was 100% virtueel. Hoe hebben jullie dit ervaren?

Lucy: “Eerst hadden we gepland dat ik een paar weken in Den Haag zou verblijven om bij elke stand-up aanwezig te zijn en om met het Flink-team op kantoor te werken. Door de lockdown viel dit plan in duigen en moesten we virtueel samenwerken. Dat ging eigenlijk heel goed! We gebruikten verschillende tools zoals Whereby, Trello en Slack om met elkaar te communiceren en de status van het project bij te houden.”

Arjan: “Flink heeft een can-do mentaliteit. Hierdoor konden we ondanks de lockdown gewoon doorwerken aan de nieuwe website. Er werden snel oplossingen bedacht om alles werkend te krijgen. Het is fijn om met een bedrijf te werken dat zo'n positieve en proactieve houding heeft.”

Waar ben je het meest trots op als je naar het resultaat van de nieuwe website kijkt?

Lucy: “Dat onze nieuwe website alles makkelijker maakt voor onze leden en gebruikers. En ook voor onszelf. De website vermindert de hoeveelheid werk door de efficiënte opzet.”

Arjan: “Vanuit waarde creatie ben ik het meest trots op de Mijn EL omgeving. Deze afgeschermde omgeving helpt ons om onze leden beter van dienst te zijn.”

Het leukste aan werken met Flink is…

Lucy: “Jullie team is buitengewoon positief met een kalme can-do-aanpak. Er wordt altijd gedacht in mogelijkheden. Natuurlijk hadden we soms vragen of feedback en dingen die we wilden veranderen. Flink is altijd bereid om hiernaar te kijken. Ondanks de pandemie en het digitale werken, voelde het bijna alsof ik op het kantoor van Flink werkte.”

Arjan: “Misschien is dit een Nederlandse insteek, maar simpel gezegd krijg je bij Flink waar voor je geld. Werken met Flink betekent vooruitkijken en positief blijven. Het was een uitdaging om tijdens de pandemie op een nieuwe manier te werken, maar al snel kwamen er slimme oplossingen om goed samen te werken. Ik zou elke andere vereniging aanraden om met Flink te praten als ze toe zijn aan een nieuwe website.”

Voor de Engelse versie van het interview, klik hier.