icon-mail icon-phone icon-facebook LinkedIn icon-twitter icon-youtube icon-twitter icon-x.com icon-instagram close icon-close icon-arrow-down icon-plus

Meer weten? We horen je graag!

070 750 74 74
info@flink.nl

Case

Zes bouwdivisies in één multisite voor Hanab

#multisite
#eigencontent
#toonaangevendeprojecten
Screenshot homepagina Hanab op desktop en mobiel
Klant

Hanab

Expertise

Concept, ux design, development

Website

hanab.nl

Hanab bouwt al meer dan 150 jaar mee aan de vooruitgang van Nederland, door verbinding te realiseren boven en onder de grond: van centrale tot stopcontact. Het bedrijf heeft een rijke historie - het is ontstaan uit verschillende fusies en bestaat sinds 2024 uit zes divisies - en werkt met de energie van een start-up aan een duurzame toekomst. Wij vertaalden hun rebranding naar een herkenbare online stijl, én we realiseerden een technisch sterke Drupal multisite die de afzonderlijke divisies eenvoudig en los van elkaar kunnen beheren. 

Screenshot website Hanab divisies

Gedeelde technische basis met eigen content

Een multisite is een netwerk van verschillende websites met een gedeelde technische basis, eigen content en eigen toegang tot het content management systeem (CMS). Oftewel: je logt in op je eigen omgeving en voegt eenvoudig je eigen projecten, teksten en afbeeldingen toe, maar je deelt de techniek die erachter zit. Het voordeel? Nieuwe ontwikkelingen zijn direct door álle divisies te gebruiken, je kunt een uniforme uitstraling creëren én je kunt je website binnen de beschikbare mogelijkheden volledig naar eigen inzicht inrichten met je eigen content. Precies wat Hanab zocht: een solide basis mét vrijheid per divisie. 

Screenshot website Hanab project
Screenshot mobiele website Hanab nieuws en project
Screenshot mobiele website Hanab divisie beschrijving

In drie maanden 13 websites live

We kenden de overgenomen bouwbedrijven al: de nieuwe divisies binnen Hanab hadden ieder een eigen website binnen de door ons ontwikkelde VolkerWessels-multisite. Op basis van de nieuwe bedrijfsstructuur van Hanab, en daarbij hun  nieuwe wensen - namelijk: heldere communicatie over de verschillende thema’s en divisies naar verschillende doelgroepen, mét een eigen look and feel - hebben we geadviseerd om een nieuwe, eigen multisite te ontwikkelen. Na akkoord hebben we in een korte doorlooptijd van drie maanden de rebranding vertaald naar een nieuwe, herkenbare online stijl en uiteindelijk dertien websites (!) gerealiseerd met behoud van de al bestaande content.

Screenshot website Hanab expertise Ondergronds

Een helder migratieplan en duidelijke structuur

Een van de redenen voor de soepele en snelle livegang is de keuze - en toestemming - om de multisite van VolkerWessels als technische basis te gebruiken. We zijn gestart met een strategisch advies voor een heldere opzet van de nieuwe domeinstructuur en hebben vervolgens gezamenlijk een gedetailleerd migratieplan voorbereid. Hier zijn direct bewuste keuzes in gemaakt: enkele functionaliteiten die binnen de VolkerWessels-multisite niet werden gebruikt zijn uitgeschakeld, de pagina-templates zijn gecheckt en opgeschoond en er zijn een aantal kleine extra wensen doorgevoerd. Het resultaat? Een solide up-to-date basis die ruimte biedt voor individuele invulling en gezamenlijke doorontwikkeling. 

Waar nodig hadden we hele korte lijntjes. Erg fijn schakelen!

“Ik ben heel blij met het eindresultaat: het is mooi, fris en strak. Het past bij de content die we hebben én iedere divisie kan zijn website makkelijk zelf beheren. Wat ik ook mooi vond: er was een punt waarvan iedereen zei ‘dat gaat niet lukken’. Maar Paul - back-ender bij Flink - en ik hebben de schermen naast elkaar gezet en zijn net zo lang gaan klikken tot het wél lukte. Dat was extra fijn proosten toen we live gingen!” 

Thomas Luijendijk Product Owner Hanab & Communicatiemanager