icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-twitter icon-youtube icon-twitter icon-x.com icon-instagram close icon-close icon-arrow-down icon-plus

Meer weten? We horen je graag!

070 750 74 74
info@flink.nl

Interview

"Een heel ontwikkelteam staat voor je klaar"

#interview
#staedion
#samenthuis

Voor Staedion creëerden we een platform dat voelt als thuiskomen. Aan het roer stonden de nauw betrokken product owners Priscilla Bossaert en Bianca van den Boogaardt, die beiden werken op de communicatieafdeling van de woningcorporatie. Zij vertellen hoe ze met het team van Flink de nieuwe gebruiksvriendelijke en toegankelijke website voor Staedion realiseerden.

Interview met Priscilla en Bianca over de nieuwe website van Staedion

Waarom was Staedion toe aan een nieuwe website?

Priscilla: ‘Vanaf mijn start bij Staedion 4 jaar geleden, wist ik dat we de website aan moesten pakken. Eerst hebben we de huisstijl opgefrist en een contentstrategie ontwikkeld. Daarna is er intern gelobbyd voor een nieuwe website, want het contrast werd door de nieuwe huisstijl alleen maar groter. Om erachter te komen hoe we dit het beste aan konden pakken, hebben we een audit laten doen door een IT-consultancy bureau. Zij adviseerden ons om de website helemaal opnieuw te realiseren in plaats van de oude te optimaliseren. Dit gaf de doorslag om voor een nieuwe website te gaan en een aantal digitale bureaus te benaderen.’

Waarom koos Staedion eigenlijk voor Flink?

Priscilla: ‘We hadden drie partijen gevraagd en vooral op technisch vlak hadden we het gevoel dat jullie een match waren. De website zit gekoppeld aan een CRM-systeem en Flink heeft hier al veel ervaring mee. Dat schepte vertrouwen dat jullie daar de juiste oplossing voor konden bedenken.’ 

Bianca: ‘Op het gebied van UI/UX hebben wij zelf niet de expertise in huis, dus ook op dat vlak wilden we een sterke partner aan onze zijde. Als Haagse organisatie werken we ook zo veel mogelijk met lokale partijen samen, dus ook dit woog mee in onze keuze voor Flink.’

Hoe zag het strategische traject voor de nieuwe website eruit?

Priscilla: ‘We hebben eerst intakes gedaan. Onder andere met de bestuurder en een aantal afdelingen die een grote rol hebben op de website, zoals de afdeling Verhuur en de afdeling Klantenservice. Daar kwam voor Flink veel input uit. Daarna deden we nog twee strategische sessies bij jullie op kantoor waarbij we inzoomden op wat de doelen van de website zijn, welke doelgroepen Staedion bedient en welke behoeften deze doelgroepen hebben. De vorige website was vooral gericht op bewoners. Met de nieuwe website wilden we ons ook richten op externe stakeholders zoals de pers, gemeente, samenwerkingspartners, politiek en leveranciers.’

Strategische sessie Staedion

En toen? 

Priscilla: ‘Flink heeft na alle input uit de strategische sessies een goed doordacht concept ontwikkeld. Dit concept hebben we samen met jullie aan een groep van 30 interne stakeholders gepresenteerd. De reacties waren heel positief!’

Bianca: ‘Er waren bijna geen vragen of opmerkingen over het concept. Doordat het concept breed werd gedragen binnen de organisatie, verliepen de sprints daarna ook zonder problemen.’

Hielden jullie stakeholders ook up-to-date tijdens de realisatie?

Bianca: ‘Absoluut. We blokten een halfuur per week in alle agenda’s voor vragen en opmerkingen over de site. Ook haakten na elke sprint verschillende interne stakeholders aan tijdens de demo.’

Hoe vonden jullie het om als product owner de regie te hebben over de realisatie van de website?

Bianca: ‘Het was fijn dat we met het team bepaalden wat we gingen doen en waar de nadruk op lag. Tijdens de sprints zijn we ook veel bij jullie op kantoor geweest om snel met het team te schakelen. Terwijl het team van Flink doorwerkte aan de site, hebben wij ervoor gezorgd dat alle content op orde was. Zodra er iets opgeleverd werd voor de website, konden wij dit direct vullen met de nieuwe teksten en afbeeldingen. Het voordeel is dat je dan direct ziet hoe het ontwerp tot leven komt en of dit ook is wat je voor ogen had.’

Priscilla: ‘Flink nam ons vanaf het begin helemaal mee in de rol van product owner. Hierdoor wisten we wat er van ons werd verwacht. We zijn ook duidelijk geweest naar onze interne stakeholders, dat we carte blanche wilden in deze rol. Een aantal grote keuzes hebben we van tevoren met onze stakeholders afgestemd, maar alles daarbuiten was onze verantwoordelijkheid als product owner. Een heel ontwikkelteam staat voor je klaar, dus daar wil je optimaal gebruik van maken.’ 

Stand up Staedion
Bas en Nick stand up Staedion

Wat waren de reacties op de website?

Priscilla: ‘We krijgen veel complimenten over hoe fris de website is en dat alles veel duidelijker is.’

Bianca: ‘Ook zijn mensen intern – inclusief wijzelf – erg te spreken over de gebruiksvriendelijkheid van het Drupal CMS.’

Wat vinden jullie het sterkste aan de nieuwe website?

Priscilla: ‘Dat de website een meer gidsende rol heeft voor zowel huurders als woningzoekenden. En ik vind het nieuwsoverzicht heel mooi geworden!’ 

Bianca: ‘Ik ben trots op de look en feel. Het ziet er allemaal fris en vriendelijk uit, zowel op desktop als op mobiel. Dit is belangrijk want 60% van onze bezoekers komt via hun smartphone op de website. Daarnaast hebben we rekening gehouden met digitale toegankelijkheid zodat iedereen zich welkom voelt op de website.’

Het platform staat al als een huis. Zijn er nog plannen om verder te bouwen?

Priscilla: ‘Zeker! We gaan wijkenpagina’s aan de website toevoegen. De labels van de wijken zijn al aangemaakt, dus als we de wijkenpagina’s verder optuigen dan komt het nieuws per wijk door middel van tagging op de juiste wijkenpagina terecht. Onze ambitie is ook om een toegankelijkheidscertificaat behalen. Daarvoor moeten we de website onder andere uitbreiden met een voorleesfunctie.’

Bianca: ‘We zijn een strategische samenwerking met Flink aangegaan waarbij we drie keer per jaar samenkomen om te kijken wat we nog kunnen verbeteren aan de website. Ook zijn we bezig met een meetplan zodat we weten hoe de website presteert en op welke vlakken we de website kunnen verbeteren. Genoeg te doen dus!’