icon-mail icon-phone icon-facebook LinkedIn icon-twitter icon-youtube icon-twitter icon-x.com icon-instagram close icon-close icon-arrow-down icon-plus

Meer weten? We horen je graag!

070 750 74 74
info@flink.nl

Interview

"Avontuurlijk en buiten de lijntjes kleurend"

#blijeklant
#Mijnwebwinkel
#ecommerce

Onlangs ging de uitgesproken website van Mijnwebwinkel live. Niet alleen het eindresultaat is iets waar we enorm trots op zijn, ook de samenwerking met Product Owners Mathijs Wilmink en Izzy van Uden verliep vlekkeloos. In dit interview vertellen Mathijs en Izzy over het vernieuwde Mijnwebwinkel, hoe het was om een pressure cooker te doen en waarom het project zo soepel verliep.

Izzy en Mathijs van Mijnwebwinkel

Wat was de aanleiding voor een nieuwe website?

Mathijs: 'De markt waarin Mijnwebwinkel zich bevindt wordt steeds competitiever en de tijd was rijp om het merk Mijnwebwinkel te herijken. We herzagen onze bedrijfsstrategie en hebben onze kernwaarden, missie en visie opnieuw bepaald. We hebben nu een commerce-platform neergezet waarbij we onszelf neerzetten als een springplank voor ondernemers. Onze doelgroep is ook een stuk scherper dan voorheen, met een sterke focus op ondernemers die een serieuze groeiambitie hebben. Na zo’n herpositionering is het belangrijk dat je website hier goed op aansluit.'

Hoe sluit de website aan op de nieuwe bedrijfsstrategie?

Izzy: 'Als je nu naar onze uitstraling kijkt en hoe we onszelf op de website presenteren, dan zijn we als merk behoorlijk uitgesproken. Dit zie je onder andere aan het gebruik van felle kleuren en expressieve teksten. We willen echt een statement maken. Op het gebied van marketing en branding maken we nu het verschil en gaan we voor een duidelijke richting. Eerder was dat niet het geval.'

Jullie deden samen met ons een pressure cooker. Hoe ging dat?

Mathijs: 'We hebben met vier man vanuit Mijnwebwinkel deelgenomen aan de pressure cooker. Danny - onze commercieel directeur - was hierbij aanwezig. Daarnaast haakten onze UX’er Rianne en wijzelf aan. Vanuit Flink waren Wouter en Magali alle drie de dagen aanwezig en Jorry was er tijdens de eerste dag om het strategische verhaal eerst af te pellen. Er waren heel veel zaken die we de revue moesten laten passeren, daarom was het ook prettig om drie dagen met elkaar op te trekken om alles helder in kaart te brengen. Centraal stond de vraag hoe we de verschillende doelgroepen het beste kunnen bedienen.'

Izzy: 'Als ik erop terugkijk zijn alle drie de dagen van de pressure cooker heel anders verlopen. Tijdens de eerste dag hebben we vooral gekeken naar de nieuwe business strategy. Op de tweede dag hebben we besproken wat er allemaal moest gebeuren en op dag drie bepaalden we hoe we alles gingen indelen.'

Proostmoment nieuwe website Mijnwebwinkel

Waarom is een pressure cooker waardevol?

Mathijs: 'Je neemt echt een deep dive in je bedrijfsstrategie om het merk te herijken. We hebben voor de pressure cooker ook veel voorbereidend werk gedaan. Hoe ziet het gebruik op de website er nu uit? We kwamen erachter dat het merendeel van onze desktopbezoekers bestaande klanten waren, terwijl prospects via mobiel op onze website terechtkwamen. Dat hadden we eerst niet zo scherp, maar toen we die conclusie trokken hebben we tijdens de pressure cooker besloten om de website mobile-first te realiseren. Vervolgens heeft Magali de visuele doorvertaling na de pressure cooker supergoed opgepakt.'

Izzy: 'Magali presenteerde nog geen twee weken na de pressure cooker haar design. Dat was zo tof voor ons om te zien! Je zag duidelijk dat alle belangrijke punten uit de pressure cooker – ook dingen die wij zelf alweer vergeten waren - op de juiste manier terugkwamen in het design. De pressure cooker heeft ons geholpen om over te brengen wat precies de knelpunten waren en hoe we bepaalde oplossingen voor ons zagen. Ik denk niet dat dit was gelukt zonder een pressure cooker.'

Welke doelgroepen bedienen jullie op de website?

Mathijs: 'Mijnwebwinkel heeft in grote lijnen twee doelgroepen: prospects (new business) en bestaande klanten. Voor die laatste groep maken we veel content zoals blogs, tutorials en is er ook een uitgebreid vraag & antwoord onderdeel. Enorm waardevol, maar we zagen bij de oude website dat bestaande klanten direct inlogden en deze content links lieten liggen. We hebben de complete buyer en customer journey uitgetekend en gekeken hoe we hierin het beste kunnen faciliteren met de website.'

Izzy: 'Op een gegeven moment hebben we de parallel getrokken met verliefdheid. Ga je op een eerste date, dan wil je graag iemand verleiden. Zodra je een relatie hebt, dan wil je ervoor zorgen dat die relatie goed blijft. Zo zien wij het ook met onze doelgroepen.'

Omschrijf de nieuwe website in drie woorden

Mathijs: 'Bright, bold en independent. Je zou ook aan een term als ambitie kunnen denken, maar dit dekt meer de zakelijke kant. Dat zakelijke en professionele stralen we ook uit, maar eerder impliciet dan expliciet.'

Izzy: 'Als ik drie woorden moet kiezen, zou ik zeggen: modern, expressief en gedurfd.'

Proostmoment nieuwe website Mijnwebwinkel met het team

Jullie pakten het scrummen goed op waardoor er zelfs tijd overbleef. Hoe deden jullie dat?

Mathijs: 'We moesten eerst enorm wennen aan het denken vanuit een MVP (Minimum Viable Product). Alles voelde heel abstract, zeker tijdens de eerste sprint. Al snel leerden we dat we niet te lang moeten discussiëren over kleine details, want dat kost veel tijd en over details kun je je later nog eens buigen. Als je eerst genoegen neemt met het minimale, dan staat die basis er snel en kun je daarna verder uitbouwen.'

Izzy: 'Ik denk ook dat de communicatie meehielp, tussen ons en het team van Flink. In de eerste sprint is alles nog heel abstract en zie je niet waar het naartoe gaat. Toch kregen we snel door dat als we snel keuzes maakten, het team niet vertraagd werd en we later des te meer tijd overhielden om over details na te denken. De communicatie hierover was super belangrijk, want dat gaf ons ook vertrouwen dat het goed zou komen. Misschien helpt het ook dat wij zelf een technisch bedrijf zijn en weten hoeveel vertraging ontwikkeling kan oplopen als je niet snel keuzes maakt.'

Mathijs: 'Waarom wij makkelijk snel keuzes konden maken, had ook te maken met dat wij heel scherp voor ogen hadden wat ons einddoel was. Daarom konden we makkelijk schakelen over wat er belangrijk was en wat niet. We hebben ook een aantal pagina’s alvast intern doorgesproken en goed voorbereid, zoals de prijzenpagina en de pakkettenpagina. Hierdoor verspil je geen tijd omdat je al precies weet wat die pagina’s moeten doen. Daarnaast denk ik dat het meehielp dat we onze agenda’s hebben leeggemaakt voor dit project, om fulltime beschikbaar te zijn tijdens de sprints. Daardoor konden we continu schakelen met het ontwikkelteam.'

Welke tips hebben jullie voor Product Owners?

Mathijs: 'Wat mij opviel is dat we heel weinig feedback hadden. Dat komt omdat we veel dingen goed hebben doorgesproken waardoor het aan de voorkant wat meer tijd heeft gekost, maar aan de achterkant hebben we er veel tijd mee bespaard. Het loont dus om je agenda leeg te maken tijdens sprints.'

Izzy: 'Ik denk dat je moet kunnen schakelen tussen de strategische stip waar je naartoe wilt en hoe je daar gaat komen. Je moet je keuzes durven te veranderen, zolang het einddoel maar behaald wordt.'

Hoe zouden jullie de samenwerking met Flink beschrijven?

Mathijs: 'Avontuurlijk en buiten de lijntjes kleurend, maar met een scherpe blik op onze doelen en strategie.'

Izzy: 'De samenwerking tijdens het hele proces – van ontwikkeling tot realisatie – was optimaal. Het team begreep precies wat visueel en technisch nodig was om de website aan te laten sluiten op onze rebranding, business strategie en ambities.'