Je gaat als product owner de nieuwe website, een doorontwikkeling of een redesign begeleiden in een scrum-traject. Een mooie uitdaging! Maar wat doet een product owner eigenlijk allemaal? En hoe zorg je dat je het maximale uit jouw rol en het project haalt? Wij delen onze inzichten en ervaringen!
In een scrum-project werk je met een multidisciplinair team stapsgewijs naar een ‘af’ eindresultaat, zoals een website. Alles wat je bijvoorbeeld in een sprint van twee weken oplevert werkt en kan in principe online. Je werkt hiervoor intensief samen met het team - denk aan designers, developers en een art director - zodat je snel kunt schakelen en tussentijds aanpassingen kunt doen. Zo leveren jullie in korte tijdsperiodes steeds onderdelen op die direct live kunnen.
Als product owner ben je eindverantwoordelijk voor de inhoud van het project. Jij kiest dan ook wat er uiteindelijk ontwikkeld wordt én wat hierin prioriteit heeft. Je werkt hiervoor nauw samen met het scrum-team en de scrum master. Jouw rol is cruciaal voor de kwaliteit: je houdt nauwlettend in de gaten dat het project niet alleen ‘af’ is, maar dat het ook precies is wat jouw organisatie en jullie klanten nodig hebben.
Hoe own je dan jouw rol als product owner? Oftewel: hoe draag je bij aan een soepel project én zorg je voor maximaal resultaat? Nou, zo:
Als product owner ben jij de schakel tussen de wensen van je organisatie en de realisatie hiervan door het scrum-team. Jij vertaalt de behoeften, wensen, doelstellingen en het dna van de organisatie naar het project. Het is dan ook enorm belangrijk dat jij de organisatie - maar ook de medewerkers, klanten, stakeholders en interne processen - door en door kent. Zo kan jij de kwaliteit van het project bewaken en erop toezien dat de website écht impact maakt.
Het is enorm frustrerend - én kostbaar - als een project onnodig vertraging oploopt doordat beslissingen nog langs meerdere lagen moeten. Daarom is het essentieel dat je als product owner de bevoegdheid hebt om keuzes te maken. Als stem van de organisatie binnen het scrum-team moet je snel kleine én grotere beslissingen kunnen nemen om het proces soepel te laten verlopen.
Jij bepaalt als product owner uiteindelijk welke onderdelen - ook wel user stories - het team oppakt en in welke volgorde. Dit doe je samen met het team door een backlog - ook wel de wensenlijst - op te stellen. Jij kiest vervolgens wat prioriteit heeft zodat het team precies kan maken wat er op dit moment nodig is en zodat je het maximale uit het beschikbare budget haalt. Geen zorgen: het team helpt je hierbij én je kunt gedurende het project de prioriteiten wijzigen als dit nodig is.
Zodra het team start gaat de ontwikkeling ontzettend snel - het heet niet voor niets een sprint. Elke dag moeten er keuzes gemaakt worden en onderdelen getest en afgerond worden. Zorg dus dat je goed bereikbaar bent tijdens de sprintdagen en dat je (regelmatig) bij de daily stand-up kunt zijn om de dag goed te starten én om vertraging te voorkomen. Een compleet nieuwe website of een flinke doorontwikkeling realiseren is simpelweg niet iets ‘voor erbij’.
Jij bent als product owner het enige lid van het scrum-team dat direct contact onderhoudt met de stakeholders - zoals medewerkers, klanten, leveranciers - van je organisatie. Verzamel hun wensen op tijd, vertaal deze naar duidelijke en passende keuzes en houdt de stakeholders tijdens het project op de hoogte van ontwikkelingen. Zo voorkom je dat je belangrijke onderdelen mist of dingen moet terugdraaien omdat het resultaat niet aansluit bij de wensen en verwachtingen.
Als product owner heb je een aantal manieren om grip te houden op het proces. Je presenteert bijvoorbeeld aan het eind van iedere sprint de behaalde resultaten tijdens de sprint demo. Zo houd je de stakeholders betrokken en creëer je draagvlak binnen je organisatie. Je verzamelt de feedback en bespreekt in de volgende sprint planning welke punten jullie nu gaan oppakken. Ook kijk je samen met het team in de retrospective terug op de sprint: wat ging goed en wat kan beter? Zo blijf je continu verbeteren en stuur je bij waar nodig.
Als product owner heb je dus een flinke verantwoordelijkheid, maar je staat er niet alleen voor. Bij Flink werken we dagelijks samen met product owners zoals jij, om de ontwikkeling van de website in goede banen te leiden. We helpen je niet alleen aan een technisch en visueel sterke website, maar denken vooral ook strategisch met je mee over wat je organisatie écht nodig heeft.
Dus: wil jij sparren over hoe jij het maximale uit jouw rol als product owner haalt en hoe we samen jouw nieuwe website naar een hoger niveau tillen? Laten we kennismaken!