Internetters van vandaag zijn veeleisend. Een website moet mooi zijn. Compleet zijn. En vooral snel zijn. Laadt jouw website in meer dan 3 seconden? Dan loop je flink wat conversie mis. Maar geen zorgen: met deze tips verbeter je je laadsnelheid binnen no time!
Iedereen die het bewust heeft meegemaakt, weet het nog als de dag van gisteren: de opkomst van het internet in de jaren 90. De pagina’s waren supersimpel van opzet. Platte tekst met een zo mogelijk nog platter plaatje. Maar dat duurde niet lang. Er kwamen steeds meer mogelijkheden om websites op te leuken. Bezoekers werden dan ook steeds veeleisender. Een website moest fancy zijn.
En daar was Flash. Het antwoord op alle webdesignwensen. Met Flash werd elke website een zeer bijzondere ervaring. Je moest er alleen soms wel 5 minuten op wachten voordat ‘ie geladen was. Was dat het waard? Toen wel. We wisten niet beter. Lange tijd bleef de techniek achter op de ontwikkelingen die het webdesign doormaakte. En dat was geen probleem. Tot zo’n 5 jaar geleden. Laadsnelheid kwam steeds hoger op de agenda van webdevelopers te staan. Waar kwam dat ineens vandaan?
Eén van de oorzaken was Google. Deze en andere zoekmachines namen de performance van een website mee als criteria voor de ranking van zoekresultaten. Wilde je met je website hoog scoren, dan moest je er voor zorgen dat je pagina’s snel geladen werden. Daarnaast werd laadsnelheid een middel om je concurrentie letterlijk sneller af te zijn. Technische innovatie, geboren uit commerciële noodzaak. Zoals wel vaker het geval is, bleken economische belangen een prima stimulator voor ontwikkeling.
De eisen van bezoekers aan een website zijn behoorlijk bijgesteld. Niemand is meer bereid om lang te wachten tot een webpagina opent. De gepensioneerde internetter met teveel vrije tijd uitgezonderd. Nieuwe technieken, snellere browsers en steeds snellere internetverbindingen. Nu we weten dat het snel kan, moet het ook snel zijn.
Een compleet onderzoek naar de gevolgen van laadsnelheid stamt uit 2010. Dat is alweer een tijd geleden, maar we kunnen er vanuit gaan dat de eisen van bezoekers sindsdien alleen maar strenger geworden zijn. Kissmetrics combineerde de uitkomsten van onderzoeken van Akamai en Gomez en kwam tot de volgende conclusies:
Goed om te weten welke eisen online bezoekers stellen. Belangrijker is de vraag of je er aan voldoet! Er zijn er natuurlijk veel meer, maar met deze tools kun je eenvoudig testen hoe snel jouw website is.
Let op. Zorg dat je weet wat je meet! Hoe vertaal je de uitkomsten van je onderzoek? Hoe verbeter je vervolgens de laadsnelheid van je website? Het is vaak een technisch verhaal, dus het kan geen kwaad om een webdeveloper aan je zijde te vestigen.
Er zijn heel veel keuzes en instellingen die de snelheid van je website beïnvloeden. Het merendeel is vrij technisch, maar ook de niet-technisch geschoolde redacteur kan een website verbeteren:
Het klinkt simpel en dat is het ook. Hoe groter (zwaarder) de afbeelding, hoe langzamer de pagina laadt. Ga altijd voor een scherp resultaat, maar doe dat met de kleinst mogelijke images. Dit geldt natuurlijk ook voor video’s. Deze kun je het beste streamen via Youtube of Vimeo.
Daarnaast is het goed om te beseffen wat er nog meer van positieve invloed kan zijn op de snelheid van je website. Dit kun je meegeven aan je webdeveloper of aan het internetbureau dat je inschakelt om je website te bouwen of optimaliseren.
Je kunt je website (laten) cachen. Daarmee kun je de pagina’s sneller aan de bezoekers presenteren. Een website in cache aanbieden, betekent dat een opgevraagde pagina al klaar staat om te serveren. Een goede service die jouw website in cache kan aanbieden, is Varnish.
Deze video legt heel goed uit wat Varnish is. De commerciële boodschap van de maker aan het einde mag je laten voor wat het is. Varnish is namelijk gratis. Het is geen commerciële service.
Naast het cachen van je website op de webserver kun je ook een browsercache instellen. Simpel uitgelegd: je communiceert richting je browser welke elementen van je website hij voor welke periode mag onthouden en niet opnieuw hoeft in te laden als iemand je site bezoekt. Dat is perfect voor elementen als een logo of de favicon (het logootje naast je url in de browser). Maar minder geschikt voor content die continu wijzigt, zoals nieuws. Voor een website als NU.nl is cachen bijvoorbeeld minder geschikt; de content die je daar als bezoeker wilt zien, moet actueel zijn. Dat mag geen bewaarde versie van een dag geleden zijn.
Aan de voorkant ziet een bezoeker een mooie, toegankelijke website. Aan de achterkant bestaat een website uit scripts en codes: HTML en CSS. Deze programmeertalen hebben al meerdere ontwikkelingen doorgemaakt. Op dit moment schrijven we al in HTML 5 en CSS 3. Dit vergt niet veel laadtijd en heeft dus een positief effect op je totale laadsnelheid. Toch zijn er nog heel veel websites in HTML 4 en CSS 2 geschreven, met een zwaardere, langzamere site tot gevolg. Ook een mooi onderwerp voor optimalisatie dus: laat je website opnieuw schrijven. Stap over van HTML 4 naar 5 en van CSS 2 naar 3 en win laadtijd. Deze optimalisatie verbetert ook nog eens de onderhoudbaarheid van je site. Win-win dus.
Waar staat jouw server? Wanneer een website met een Amerikaanse doelgroep gehost wordt via een Nederlandse server, heeft de website een prima laadsnelheid in Nederland. Maar het juiste publiek bevindt zich in Amerika. Daar is de performance dan een stuk minder. Dit kun je optimaliseren via een tool als Varnish. Daarmee ervaart ook de Amerikaanse bezoeker een verbeterde laadtijd. Maar je kunt er ook voor kiezen om het probleem bij de bron aan te pakken en van server te wisselen. Het is verstandig om je website op een server te hosten die fysiek zo dicht mogelijk bij je doelgroep staat.
In een eerdere blog hebben we al aandacht besteed aan flat design. Simpel, hip en licht verteerbaar webdesign dus snel te laden. Ook design speelt dus een rol bij performance optimalisatie.
Heb je een responsive of mobiele website? Dan is het belangrijk om ook na te denken over optimalisatie, speciaal voor de mobiele weergave van websites. Anders verlies je hier alsnog bezoekers. Want ondanks de komst van het razendsnelle 4G is mobiele perfomance nog steeds een issue.
Je wilt dus dat er zo min mogelijk data over de lijn gaat. Heb je bijvoorbeeld op desktop een zware animatie om bepaalde informatie over te brengen, kun je er op mobiel voor kiezen om deze animatie te vervangen door een animated gif-bestand. Dit ziet er misschien een stukje minder mooi uit, maar dat wordt gecompenseerd door de positieve bijdrage van een snelle laadtijd op de tevredenheid van je bezoeker.
Samengevat willen wij je het volgende meegeven:
Meer weten over hoe Flink jou kan helpen aan snellere laadtijden en zoekmachineoptimalisatie? Bel Jorry op 070 750 74 74 of laat een berichtje achter en word teruggebeld!