icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-twitter icon-youtube icon-twitter icon-x.com icon-instagram close icon-close icon-arrow-down icon-plus

Meer weten? We horen je graag!

070 750 74 74
info@flink.nl

Artikel

Is jouw website snel genoeg?

Internetters van vandaag zijn veeleisend. Een website moet mooi zijn. Compleet zijn. En vooral snel zijn. Laadt jouw website in meer dan 3 seconden? Dan loop je flink wat conversie mis. Maar geen zorgen: met deze tips verbeter je je laadsnelheid binnen no time!

Iedereen die het bewust heeft meegemaakt, weet het nog als de dag van gisteren: de opkomst van het internet in de jaren 90. De pagina’s waren supersimpel van opzet. Platte tekst met een zo mogelijk nog platter plaatje. Maar dat duurde niet lang. Er kwamen steeds meer mogelijkheden om websites op te leuken. Bezoekers werden dan ook steeds veeleisender. Een website moest fancy zijn.

Eerst was daar... design!

En daar was Flash. Het antwoord op alle webdesignwensen. Met Flash werd elke website een zeer bijzondere ervaring. Je moest er alleen soms wel 5 minuten op wachten voordat ‘ie geladen was. Was dat het waard? Toen wel. We wisten niet beter. Lange tijd bleef de techniek achter op de ontwikkelingen die het webdesign doormaakte. En dat was geen probleem. Tot zo’n 5 jaar geleden. Laadsnelheid kwam steeds hoger op de agenda van webdevelopers te staan. Waar kwam dat ineens vandaan?

Eén van de oorzaken was Google. Deze en andere zoekmachines namen de performance van een website mee als criteria voor de ranking van zoekresultaten. Wilde je met je website hoog scoren, dan moest je er voor zorgen dat je pagina’s snel geladen werden. Daarnaast werd laadsnelheid een middel om je concurrentie letterlijk sneller af te zijn. Technische innovatie, geboren uit commerciële noodzaak. Zoals wel vaker het geval is, bleken economische belangen een prima stimulator voor ontwikkeling.

Snelheid is nu een harde eis

De eisen van bezoekers aan een website zijn behoorlijk bijgesteld. Niemand is meer bereid om lang te wachten tot een webpagina opent. De gepensioneerde internetter met teveel vrije tijd uitgezonderd. Nieuwe technieken, snellere browsers en steeds snellere internetverbindingen. Nu we weten dat het snel kan, moet het ook snel zijn.

Een compleet onderzoek naar de gevolgen van laadsnelheid stamt uit 2010. Dat is alweer een tijd geleden, maar we kunnen er vanuit gaan dat de eisen van bezoekers sindsdien alleen maar strenger geworden zijn. Kissmetrics combineerde de uitkomsten van onderzoeken van Akamai en Gomez en kwam tot de volgende conclusies:

  • Bijna de helft van de consumenten verwacht dat een website binnen 2 seconden laadt.
  • Op mobiel verwacht de meerderheid een laadsnelheid die iets langzamer, maar bijna vergelijkbaar is met een desktopervaring.
  • De klanttevredenheid daalt met 16% bij een laadtijd van 3 seconden. En 40% van de bezoekers verlaat in dat geval zelfs de website.
  • 64% van ontevreden online shoppers zal de volgende keer een andere webshop bezoeken.
  • Meer dan een derde vertelt zijn negatieve ervaring verder aan anderen.
  • Een seconde vertraging in de laadsnelheid kan wel 7% conversieverlies opleveren. 7%! Op een jaarlijkse omzet van 500.000 euro kost die ene seconde dus 35.000 euro aan omzet.

Check de snelheid van jouw website

Goed om te weten welke eisen online bezoekers stellen. Belangrijker is de vraag of je er aan voldoet! Er zijn er natuurlijk veel meer, maar met deze tools kun je eenvoudig testen hoe snel jouw website is.

  • Met Google PageSpeed Insights kun je de snelheid analyseren. De site geeft ook aan waar de verbeterpunten liggen.
  • Yslow analyseert de snelheid van webpagina’s aan de hand van de regels die Yahoo stelt aan high performance websites.

Let op. Zorg dat je weet wat je meet! Hoe vertaal je de uitkomsten van je onderzoek? Hoe verbeter je vervolgens de laadsnelheid van je website? Het is vaak een technisch verhaal, dus het kan geen kwaad om een webdeveloper aan je zijde te vestigen.

Tip voor een snellere site

Er zijn heel veel keuzes en instellingen die de snelheid van je website beïnvloeden. Het merendeel is vrij technisch, maar ook de niet-technisch geschoolde redacteur kan een website verbeteren:

  • Downsize images

Het klinkt simpel en dat is het ook. Hoe groter (zwaarder) de afbeelding, hoe langzamer de pagina laadt. Ga altijd voor een scherp resultaat, maar doe dat met de kleinst mogelijke images. Dit geldt natuurlijk ook voor video’s. Deze kun je het beste streamen via Youtube of Vimeo.

Daarnaast is het goed om te beseffen wat er nog meer van positieve invloed kan zijn op de snelheid van je website. Dit kun je meegeven aan je webdeveloper of aan het internetbureau dat je inschakelt om je website te bouwen of optimaliseren.

  • Cache it if you can

Je kunt je website (laten) cachen. Daarmee kun je de pagina’s sneller aan de bezoekers presenteren. Een website in cache aanbieden, betekent dat een opgevraagde pagina al klaar staat om te serveren. Een goede service die jouw website in cache kan aanbieden, is Varnish.

Deze video legt heel goed uit wat Varnish is. De commerciële boodschap van de maker aan het einde mag je laten voor wat het is. Varnish is namelijk gratis. Het is geen commerciële service.

  • Of maak een browsercache

Naast het cachen van je website op de webserver kun je ook een browsercache instellen. Simpel uitgelegd: je communiceert richting je browser welke elementen van je website hij voor welke periode mag onthouden en niet opnieuw hoeft in te laden als iemand je site bezoekt. Dat is perfect voor elementen als een logo of de favicon (het logootje naast je url in de browser). Maar minder geschikt voor content die continu wijzigt, zoals nieuws. Voor een website als NU.nl is cachen bijvoorbeeld minder geschikt; de content die je daar als bezoeker wilt zien, moet actueel zijn. Dat mag geen bewaarde versie van een dag geleden zijn.

  • Ontcijfer je HTML-code

Aan de voorkant ziet een bezoeker een mooie, toegankelijke website. Aan de achterkant bestaat een website uit scripts en codes: HTML en CSS. Deze programmeertalen hebben al meerdere ontwikkelingen doorgemaakt. Op dit moment schrijven we al in HTML 5 en CSS 3. Dit vergt niet veel laadtijd en heeft dus een positief effect op je totale laadsnelheid. Toch zijn er nog heel veel websites in HTML 4 en CSS 2 geschreven, met een zwaardere, langzamere site tot gevolg. Ook een mooi onderwerp voor optimalisatie dus: laat je website opnieuw schrijven. Stap over van HTML 4 naar 5 en van CSS 2 naar 3 en win laadtijd. Deze optimalisatie verbetert ook nog eens de onderhoudbaarheid van je site. Win-win dus.

  • Home sweet home

Waar staat jouw server? Wanneer een website met een Amerikaanse doelgroep gehost wordt via een Nederlandse server, heeft de website een prima laadsnelheid in Nederland. Maar het juiste publiek bevindt zich in Amerika. Daar is de performance dan een stuk minder. Dit kun je optimaliseren via een tool als Varnish. Daarmee ervaart ook de Amerikaanse bezoeker een verbeterde laadtijd. Maar je kunt er ook voor kiezen om het probleem bij de bron aan te pakken en van server te wisselen. Het is verstandig om je website op een server te hosten die fysiek zo dicht mogelijk bij je doelgroep staat.

  • Make it flat

In een eerdere blog hebben we al aandacht besteed aan flat design. Simpel, hip en licht verteerbaar webdesign dus snel te laden. Ook design speelt dus een rol bij performance optimalisatie.

  • Speciaal voor mobiel

Heb je een responsive of mobiele website? Dan is het belangrijk om ook na te denken over optimalisatie, speciaal voor de mobiele weergave van websites. Anders verlies je hier alsnog bezoekers. Want ondanks de komst van het razendsnelle 4G is mobiele perfomance nog steeds een issue.

Je wilt dus dat er zo min mogelijk data over de lijn gaat. Heb je bijvoorbeeld op desktop een zware animatie om bepaalde informatie over te brengen, kun je er op mobiel voor kiezen om deze animatie te vervangen door een animated gif-bestand. Dit ziet er misschien een stukje minder mooi uit, maar dat wordt gecompenseerd door de positieve bijdrage van een snelle laadtijd op de tevredenheid van je bezoeker.

Tot slot

Samengevat willen wij je het volgende meegeven:

  • Ja! De snelheid van je website is belangrijk. Als je performance niet optimaal is, kost dit je bezoekers. En klanten. En conversie. Oftewel, een langzame website kost geld!
  • Je kunt eenvoudig zelf de snelheid meten op verschillende websites. Maar pas op: weet wat je meet! Niet elk advies om snelheid te bevorderen, is goed. Soms bijt een verbeterpunt voor je snelheid de werkbaarheid of de onderhoudbaarheid van je site. Laat een webdeveloper je helpen.
  • Wil je je laadsnelheid optimaliseren? Dat kan op verschillende punten. Doe het zelf als je er verstand van hebt. Zo niet, leg je performance eisen en bovenstaande optimalisatietips dan op het bureau van een webbouwer.

Meer weten over hoe Flink jou kan helpen aan snellere laadtijden en zoekmachineoptimalisatie? Bel Jorry op 070 750 74 74 of laat een berichtje achter en word teruggebeld!