Heb jij je online aanwezigheid op orde? De meeste bedrijven nemen hun website (terecht) erg serieus. Een mooi design, goedwerkende techniek, optimalisatie voor tablet en mobiel. Er wordt veel over nagedacht en het werk wordt meestal uitbesteed aan online professionals. Thumbs up! Maar er bestaat nog een zeer belangrijk onderdeel: content. - Door Jolanda Kleij
Hoe vaak het ook geroepen wordt, content blijft het ondergeschoven kindje binnen de wereld van websites. Vaak vergeten of gewoon onderschat. Zonde. Want aantrekkelijke teksten kunnen wel degelijk meer conversie opleveren. En slechte teksten kunnen ook zeker verantwoordelijk zijn voor minder resultaat.
Een update van je website is pas compleet als je ook je content hebt aangepakt. Hoe lang staan jouw teksten inmiddels al op je website? En misschien heb je er door de tijd heen wel nieuwe informatie aan toegevoegd. Maar heb je je oude content dan vervolgens ook netjes opgeruimd? Voorkom een doolhof aan verouderde of onduidelijke teksten op je pas opgeleverde website. Schrijven blijft schrappen. Het is een continu proces. Je bent nooit klaar.
En wist je dat de homepage in de meeste gevallen allang niet meer de eerste pagina is waarop bezoekers binnenkomen op je site? Dus is die met zorg opgebouwde navigatie van home naar zakelijk naar kantoorprojecten naar vergaderkamers naar verbouwingsproject X voor klant Y helemaal niet zo geschikt. Om zomaar een voorbeeld te noemen. Want de weg er naar toe asfalteren bedrijven meestal wel, maar de terugweg wordt regelmatig vergeten. Dus als jouw bezoeker in het hiervoor genoemde voorbeeld binnenkomt via een zoektocht op Google naar ‘verbouwing X’, komt hij uiteindelijk niet waar je hem hebben wilt: op de contactpagina met de telefoon in zijn handen. Stap 1: duidelijke, aantrekkelijke teksten. Verleiden die hap! Stap 2: actiebuttons, tekstlinks, terugknoppen, hoofdmenuutjes. In de tekst, ernaast, eronder of erachter; het kan mij niet schelen waar (de interaction designer zal me voor deze uitspraak stenigen want natuurlijk is de positie wel belangrijk). Zorg dat ze altijd aanwezig zijn!
Copy en content. Het zijn nog steeds onderschatte instrumenten. Maar zeg nu zelf, de websites die jij het liefst bezoekt, zijn toch ook de websites die én een goede performance én een mooi design én leesbare content hebben? De content staat op sterke websites op de juiste pagina. Bevat precies het juiste aantal woorden en alleen de informatie die je wilt weten met voldoende handige knoppen die je continu verder brengen op je verkenningstocht. En de informatie die je niet nodig hebt? Die is nergens te bekennen.
En én én. De eisen van websitebezoekers staan ook op het dating profiel van Google. Het populaire zoekprogramma is dol op dynamische websites die de bezoekers optimaal van dienst zijn. Was het voorheen nog handig voor je vindbaarheid om je website vol te stouwen met opsommingen van keywords, de SEO-regels zijn inmiddels veranderd! Keywords still matter, maar er moet een balans zijn. Op dit moment scoort de best leesbare tekst het hoogst. Vindt de lezer al zijn antwoorden? Wordt er begrijpelijke taal gesproken? En daarmee is de cirkel rond. Aantrekkelijke teksten behagen je lezers en verleiden Google, waardoor er weer meer lezers op je site komen om te behagen. Best de moeite waard om daar een tekstschrijver voor aan het werk te zetten dus.
Want te vaak geven bedrijven met enigszins groot gemak geld uit aan ontwerp en ontwikkeling (daar hoor je mij niet over klagen, mits het oplevert wat je voor ogen hebt) en besparen ze op de content (en daar klaag ik niet alleen over; die mensen wil ik door elkaar schudden, wakker schreeuwen en overtuigen!). Want ‘het zijn maar woorden’ en ‘iedereen kan schrijven’. Niet doen! Het is een smet op je online succes. Je imago. Je inkomsten.
Bewijs. Je wilt bewijs van het effect van copy? Prima. Hieronder vind je twee voorbeelden van zakelijke webteksten. Zonder design om het op te leuken. Zonder fantastische navigatie om je door de website heen te begeleiden. Gewoon kale teksten. Puur, zonder opsmuk. Goed en slecht zal ik het niet noemen. Laten we zeggen dat de één zijn publiek beter vast zal houden dan de ander. Kies je favoriet!
Onze werkwijze
Wij pakken alle projecten met beide handen aan!
Voor ieder project stellen we een compact team samen met de juiste professionals. In gezamenlijke sessies blijft iedereen op de hoogte van de voortgang. Zo kunnen we op elk moment nog specifieke wensen verwerken. Wij houden van korte lijnen en slagvaardigheid. Er is geen plek voor misverstanden.
Voor ons telt er namelijk maar 1 ding: kwaliteit leveren tegen concurrerende prijzen.
En heb jij dit verhaal gelezen en dacht je alleen maar ‘ik ben die jij niet! Mijn site doet het prima!’. Good for you! Altijd fijn om te beseffen dat je het goed doet. En excuses als ik nu kostbare tijd van je heb verspild met een verhaal voor een andere doelgroep. Maar hopelijk heb ik dat gedaan met het juiste aantal woorden op de juiste plekken. Want je weet het nu. Het is cliché maar waar: content is king! En design keizer. En performance president.