Er is weer groot nieuws van het Google front. Vanaf 21 april zal Google de “mobile-friendliness” van je website mee laten wegen als ranking factor in de zoekresultaten. Vanaf die dag moet je website dus helemaal geschikt zijn voor mobiele bezoekers!
Vorig jaar is het internetverkeer op mobiel wereldwijd gestegen naar 29% van het totale internetverkeer. In Nederland ligt dit percentage zelfs veel hoger. Bijna 50% van al het internetbezoek gaat via mobiele devices en ook het aantal websites met meer dan 50% mobiel bezoek, stijgt iedere dag. Het is dan ook niet vreemd dat Google in haar ranking de mobiele performance van websites mee wil nemen. Een update met behoorlijke impact, die online al gebombardeerd is tot “Mobilegeddon”. Stay calm en get optimized is het advies en daar zijn we het bij Flink natuurlijk mee eens!
Hoe je kan zien of je website mobile friendly is? Google heeft hiervoor de mobile friendly test ontwikkeld. Hiermee kan je in één oogopslag zien of je website mobielvriendelijk is. Vul hier het adres van je website in en bekijk het resultaat. Is het resultaat positief - hip hip hooray!! - je website voldoet aan de eisen. Maar is het resultaat negatief dan is er echt werk aan de winkel. Het is niet exact bekend in welke mate de ranking wordt beïnvloed door deze Google update, wel is zeker dat websites die NIET geoptimaliseerd zijn voor mobiele devices zullen zakken in ranking.
Allereerst geen paniek! Heb je al een responsive website of een aparte mobiele website, dan is de kans groot dat het slechts om een aantal kleinere technische aanpassingen gaat. Flink kan dit snel voor je oppakken, dus neem in dat geval z.s.m. contact met ons op.
Als je nog geen repsonsive website of aparte mobiele website hebt, dan heeft paniek nog steeds niet veel zin. We adviseren je wel je website zo snel mogelijk mobile-proof te maken en dat kan op twee manieren:
Tegenwoordig wordt in 90% van de gevallen gekozen voor een responsive redesign van de website. Dit heeft twee grote voordelen; je website is geschikt voor alle mobiele devices en je beheert je content gemakkelijk op één plek. Een aparte mobiele versie van je website kan natuurlijk ook en is soms in eerste instantie vriendelijker voor je budget. Bij doorontwikkeling en onderhoud heb je dan wel rekening te houden met twee lagen en dat betekent vaak dubbel werk. Ons advies is dus direct de stap te nemen naar het responsive redesign. Zo haal je het meeste uit je investering!
Om tot een goede oplossing te komen denkt Flink graag met je mee. Bel of mail me dan ook gerust als je meer informatie wilt over dit onderwerp.