icon-mail icon-phone icon-facebook LinkedIn icon-twitter icon-youtube icon-twitter icon-x.com icon-instagram close icon-close icon-arrow-down icon-plus

Meer weten? We horen je graag!

070 750 74 74
info@flink.nl

Artikel

Een goede online strategie scoort!

Creatieve strategische keuzes. Dat je het daar ver mee kunt schoppen, bewees Louis van Gaal op het WK. En ook online scoor je de beste resultaten als je in je creatieve traject keuzes maakt op basis van een goede doordachte online strategie. Maar hoe zet je een internetbureau strategisch aan het werk voor jouw maximale online succes?

Strategie is een containerbegrip. Het klinkt ongrijpbaar en duur. Maar eigenlijk betekent het niks meer dan ‘goed nadenken'. En dan klinkt het ineens heel logisch dat je daarmee het beste resultaat boekt. Voor Flink betekent strategisch handelen dat je keuzes maakt vanuit een specifieke gedachte. Vanuit een vooraf omschreven doelstelling. Met een meetbaar resultaat. En niet gewoon omdat het kan. Of omdat iedereen het nu eenmaal doet.

Waarom een online strategie?

Simpel gezegd: omdat creatieve mensen op basis van een strategie een beter product maken dat écht bijdraagt aan de realisatie van je doelen. Bovendien helpt het maken van een strategie bij het helder krijgen van die doelen. Plus, ook niet onbelangrijk, met een strategie kun je je geplande investeringen beter verantwoorden richting de directie.

Geen geld voor een extra fase in je project? Het lijkt goedkoper om gelijk te gaan ontwikkelen, maar uiteindelijk kan dat een duurkoop zijn. Er kleven namelijk wel degelijk risico's aan het werken zonder online strategie. Als je niet investeert in het helder krijgen van je werkelijke doel en het overbrengen van dit doel op het internetbureau, kan het eindresultaat een teleurstelling zijn. Terwijl het resultaat volledig voldoet aan je opdrachtomschrijving ben je toch ontevreden. En daar wordt niemand blij van. Jij niet, maar Flink als opdrachtnemer ook niet.

Een strategie beïnvloedt het hele traject. Als eerste wordt duidelijk wat je wilt bereiken. Maar vervolgens helpt de strategie je ook om te bepalen hoe je het wilt (laten) ontwikkelen. Welke mensen je hier voor in gaat zetten en wanneer het het beste moment daarvoor is. Kijk maar naar Louis van Gaal. Een schoolvoorbeeld op het gebied van strategisch handelen: voor elke uitdaging die voor hem ligt, maakt hij andere - strategisch onderbouwde - keuzes die bijdragen aan zijn doelstelling: de tegenstander verslaan.

Door strategische keuzes te maken, wordt elke euro optimaal besteed. Je focust je namelijk alleen op werkzaamheden die bijdragen aan het realiseren van je doelen. Misschien had je vooraf bedacht dat je een ingewikkeld online ticketsysteem nodig had, maar blijkt een goedkopere bannercampagne beter aan te sluiten bij je doelstelling: meer toegangskaarten verkopen. En soms blijkt ook uit je strategie dat je je budget niet in één keer hoeft uit te geven. Je kunt starten met een eerste fase, hier lering uit trekken en je nieuwe inzichten meenemen in het vervolgtraject. Efficient!

Een strategie geeft je dus niet alleen duidelijkheid, maar kan ook nog eens geld besparen! Als je het zo bekijkt, snap je toch eigenlijk niet waarom het niet vanzelfsprekend is om een strategiefase aan een project toe te voegen...

Dus: maak je briefing compleet!

Dus je hebt er goed over nagedacht. Je weet wat je wil bereiken. Dan is het vervolgens de kunst om dit door te laten klinken in je online traject. Maar dat doe je met een externe partij. Een online bureau. Natuurlijk vinden wij dat een goed bureau ook op eigen initiatief moet zoeken naar de juiste invulling van de opdracht. Maar hier kun jij als opdrachtgever wel een handje bij helpen. Sterker nog, jouw input is noodzakelijk.

Zo laat je niets aan het toeval over:

  • Neem een persoonlijk hoofdstuk op in je briefing. Behalve je missie & visie kun je hier vertellen wat de kernwaarden zijn van jouw bedrijf. En heeft jouw bedrijf persoonlijkheid? Hoe ziet die er dan uit? Is jouw organisatie trots of juist bescheiden? Je kunt je voorstellen dat deze persoonlijkheidskenmerken invloed hebben op het uiteindelijke design dat echt bij jou past.
     
  • Wees concreet. Staat de klant bij jou centraal? Vaagtaal! Dat zegt niemand iets. Beter is de belofte dat je al je klanten wilt ontzorgen door ze te verlichten van administratieve rompslomp. Bijvoorbeeld.
     
  • Stel de juiste vraag. Zoals eerder gezegd; wil je een online ticketshop of wil je meer tickets verkopen? Probeer niet te vertellen wat je wil hebben, maar geef aan wat je wil bereiken.
     
  • Durf open eindjes te laten bestaan in je opdrachtomschrijving. Ga geen oplossingen beschrijven. Dat is toch juist de reden dat je expertise in gaat huren?! Stort je op het probleem. De vraag. Als jij de juiste vraag stelt, kan het bureau (ook) nadenken over de oplossing. Het volledig afkaderen van de opdracht, beperkt de creatieve inbreng van het internetbureau.
     
  • Wees bereid om tijd te investeren in het voortraject. Wees een betrokken opdrachtgever. Leer elkaar kennen. Plan een aantal sessies in om de online strategie op orde te krijgen. Want de beste strategie maak je samen! 

Als je eenmaal een afgetikte online strategie hebt liggen, is dat niet alleen het begin van een mooi traject; het functioneert ook als toetssteen tijdens elke fase die je doorloopt. Zo houd je je doel continu voor ogen en blijf je het gehele project op koers: op weg naar online succes!

Staat jouw website al online? Draait jouw campagne al? Ook dan kan het zinvol zijn om met een strateeg om de tafel te gaan. Een enkele strategische brainstormsessie geeft al veel inzichten in je kansen op meer online succes. Want dat is waar jij en ik het uiteindelijk allemaal voor doen: meer resultaat!

Meer weten over wat een online strategie voor jouw uitdagingen kan betekenen? Bel Jorry op 070 750 74 74 of laat een berichtje achter en word teruggebeld!