icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-twitter icon-youtube icon-twitter icon-x.com icon-instagram close icon-close icon-arrow-down icon-plus

Meer weten? We horen je graag!

070 750 74 74
info@flink.nl

Artikel

3 online uitdagingen voor brancheorganisaties

#onlinelandschap
#meerderedoelgroepen
#strategie

Een versnipperd en complex IT-landschap, uiteenlopende doelgroepen die niet optimaal bediend worden en het ontbreken van een breed gedragen online strategie. Dat is wat we vaak zien bij brancheorganisaties die voor het eerst bij ons aankloppen. Tel daar een stevige online ambitie bij op en probeer dan maar eens een nieuwe website te realiseren die goed in de bestaande situatie past. Of nog liever: de situatie direct aanzienlijk verbetert. Een pittige uitdaging waar wij als internetbureau al meerdere keren onze tanden in hebben gezet voor onder andere FME, ActiZ, European Lotteries en VBZ. Online strategen Jorry en Wouter vertellen over de uitdagingen die zij bij brancheorganisaties tegenkomen én hoe je in deze uitdagingen stappen kunt zetten naar online succes!

Online succes

Orde scheppen in een chaotisch IT-landschap

Brancheorganisaties hebben 9 van de 10 keer een complex IT-landschap bestaande uit verschillende websites, apps, tools en systemen. Deze zijn vaak in meer of mindere mate met elkaar verbonden. Het is daarom geen goed idee om zomaar aan een nieuwe website te beginnen. Een kritische kijk op het grotere geheel en een toekomstbestendige visie op het online landschap is een absolute must voordat je aan de realisatie van een nieuwe website begint. Wat is bijvoorbeeld de rol en het bestaansrecht van de verschillende systemen in het bestaande IT-landschap? En in hoeverre is het gewenst om deze systemen in de (nieuwe) website te ontsluiten? Is dit technisch gezien ook al mogelijk? Zo nee, wat is dan een passende oplossingsroute? In het beantwoorden van deze vragen ontstaat vaak een mismatch tussen de online ambities en de opzet en mogelijkheden van het bestaande IT-landschap. Daardoor weten organisaties soms even niet meer waar ze moeten beginnen. Laten wij bij Flink dat nou juist een prettig startpunt vinden 😉  Wél een duidelijke ambitie, maar nog geen pasklare oplossing.

Een illustratie van een persoon die overweldigd wordt door alle online mogelijkheden

Hoe schep je dan orde in de chaos? Allereerst is het belangrijk om een heldere stip op de horizon te plaatsen. Wáár wil je uiteindelijk naartoe met je online aanwezigheid? En wat voor eisen stelt deze ambitie aan het omringende IT-landschap? Bij Flink duiken we altijd headfirst in dit vraagstuk en werken we zo samen met onze opdrachtgevers toe naar een helder toekomstig doel én een roadmap om dit doel te kunnen bereiken. Met de realisatie van de nieuwe website zetten we vervolgens een stevige eerste stap in het realiseren van deze roadmap.

💡 Kortom: start niet met het ontwikkelen van een nieuwe website, maar zoom eerst even uit om te bepalen waar je als organisatie online naartoe wilt. Hierdoor weet je al snel hoe je met de nieuwe website een eerste waardevolle stap zet! Zijn er technische beperkingen die belangrijke wensen bemoeilijken? Onderzoek dan of er workarounds mogelijk zijn om toch op korte termijn stappen te kunnen zetten!

Doelgroepen op maat bedienen

Voor elke brancheorganisatie vormen - als vanzelfsprekend - de leden een belangrijke doelgroep. De vraag die elke brancheorganisatie zichzelf daarom moet stellen, is hoe je ervoor zorgt dat leden de waarde van hun lidmaatschap óók online ervaren. Welke behoeften hebben de leden en hoe kan je hier online in voorzien? Naast de leden heeft een branchevereniging vaak nog een zeer breed palet aan doelgroepen en stakeholders die je op de website ook goed wilt bedienen. Denk bijvoorbeeld aan pers, politiek, onderwijs, samenwerkingspartners en steeds vaker ook de maatschappij. En natuurlijk potentiële nieuwe leden! Deze diversiteit aan doelgroepen maakt het uitdenken van een passende website- en contentstructuur een pittige uitdaging. Hadden we al gezegd dat wij wel van dit soort uitdagingen houden? 😉

Illustratie brancheorganisaties verschillende doelgroepen

Hoe kom je tot een passende oplossing om aan de behoeften van al die verschillende doelgroepen te voldoen? Om daarachter te komen, breng je al je doelgroepen én hun behoeften volledig in kaart. Heb je dit scherp? Dan kun je hiervoor een optimale websitestructuur en contentstrategie bedenken. Het klinkt misschien als een open deur, maar zorg ervoor dat je hierbij primair blijft redeneren vanuit je doelgroepen. Nog te vaak zien we wensenlijsten voorbijkomen waarbij toch vooral de wensen van interne stakeholders centraal staan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat deze wensen niet meegenomen kunnen of moeten worden, maar onze ervaring leert dat we het beste resultaat behalen als we starten vanuit het belang van de websitebezoekers.

Probeer daarnaast waar mogelijk je doelgroepen op maat te bedienen. Neem bijvoorbeeld je leden: die herken je zodra ze inloggen. Een logische stap is dan om hen functionaliteiten en content gepersonaliseerd aan te bieden. Met slimme inzet van machine learning en artificial intelligence (AI) kan dit zelfs volledig geautomatiseerd. Gepersonaliseerde content creëert een hogere relevantie (en dus meer waarde) voor je leden.

💡 Kortom: denk primair vanuit de behoefte van je doelgroepen - oftewel de bezoekers van je website. Breng in kaart wat zij van je willen en vertaal deze wensen door naar een passende site- en contentstructuur. Herken je de bezoeker door een login? Dan loont het om hem of haar zo veel mogelijk op maat te bedienen!

Strategisch (blijven) doorontwikkelen

De livegang van een nieuwe website is vaak de eerste stap van het realiseren van een meer ambitieuze roadmap. Wat blijkt in de praktijk? Deze ambitieuze plannen raken vaak ondergeschikt aan korte termijn plannen en de waan van de dag. Zodra een website live gaat, zien we de focus verschuiven naar de creatie van content en het inrichten van marketingprocessen. Begrijpelijk, want ook dat zijn belangrijke factoren om je website succesvol te maken. Een nadeel hiervan is dat de doorontwikkeling van een website vaak ook meer gericht wordt op deze praktische en vaak korte termijn doelen. Hierdoor raken de strategische plannen voor de website op de achtergrond. Zonde natuurlijk, want er is een hoger doel bepaald waar op deze manier niet meer naartoe gewerkt wordt.

Illustratie brancheorganisaties online strategie vs waan van de dag

Hoe zorg je ervoor dat de doorontwikkeling van je website blijft bijdragen aan een dynamisch strategisch doel? Richt hiervoor een samenwerkingsvorm in waarbij je op reguliere basis met een stevig team samenkomt om de online strategie tegen het licht te houden. Iedereen is druk met zijn/haar eigen werkzaamheden, dus zorg ervoor dat deze sessies tijdig ingepland worden en bij iedereen in de agenda staan. Bespreek tijdens deze sessies hoe de website presteert, welke wensen en plannen er zijn en hoe deze zich tot de eerder opgestelde roadmap verhouden. Een goed ingericht KPI-dashboard kan je hierbij waardevolle inzichten geven. Bij Flink meten we prestaties niet alleen aan de hand van bezoekersdata, maar doen we ook regelmatig kwantitatief en kwalitatief onderzoek onder gebruikers. Dit soort onderzoeken zijn essentieel om nog concreter te kunnen werken aan het verbeteren van de gebruikerservaring van je website.

💡 Kortom: tuig een samenwerkingsvorm op waarin je op reguliere basis met een kernteam samenkomt om op strategisch niveau terug en vooruit te kijken. Houd het grotere plaatje - je ambitie voor de toekomst - hierbij goed in beeld. Gebruik bezoekersdata en gebruiksonderzoek om de gebruikservaring van de website te blijven verbeteren.

Hulp nodig bij jouw online uitdaging?

Herken je je in deze uitdagingen en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact op met Jorry op 070 750 74 74 of laat een berichtje achter. Dan komen we zo snel mogelijk bij je terug!

Neem contact op